تأثیر رژیم کم کالری برافزایش طول عمر

 29 ژوئن 2016- پرخوری منجر به مشکلاتی در سلامت افراد نظیر چاقی، دیابت و بیماری قلبی می گردد که می تواند زندگی فرد را کوتاه کند، از سوی دیگر در انتهای این طیف، مطالعات متعدد نشان داده است که محدود کردن مصرف کالری کمتر از رژیم غذایی نرمال می تواند به طولانی تر کردن زندگی فرد کمک کند. در مطالعه ای که بروی حیوانات انجام شد، دانشمندان دلایل متابولیکی این رژیم های متضاد را که منجر به تفاوت در طول عمر می شود، توضیح دادند.

نتایج این تحقیق درمجله یProteome Researchمنتشر شد.

 به نظر می رسد محدود نمودن کالری همراه با تأمین مواد مغذی مناسب برای بدن به افزایش طول عمر و تأخیر در شروع اختلالات وابسته به سن از طریق کاهش گونه های فعال اکسیژن در بدن کمک می کند. محققان تغییرات ایجاد شده به دلیل محدودیت کالری را در هورمونها، متابولیتهای چربی و تغییر متابولیسم  انرژی بررسی کردند. با این حال دانشمندان هنوز نتوانسته اند تغییرات بیوشیمیایی دقیق را در بدن با محدودیت کالری شناسایی کنند و هیچ کس تاکنون به بررسی اثرات دراز مدت محدودیت کالری نپرداخته است.

بنابراین محققان Huiru Tang،Yulan Wang،  Yong Liuو همکارانشان به پاسخ های متابولیکی  موش هایی که برای مدت طولانی تحت رژیم غذایی با کالری محدود پرورش یافتند، را بررسی کردند.

محققان موش ها را به چهار دسته: رژیم غذایی کم چرب، رژیم غذایی کم چرب با محدودیت کالری، رژیم غذایی پرچرب و رژیم پرچرب با محدودیت کالری  تقسیم کردند. تمام رژیم ها به مدت بیش از یک سال  ادامه یافت. آنها از آنالیز رزنانس مغناطیس هسته ای برای بررسی تأثیرات متابولیکی رژیم های مورد نظر بر نمونه های خونی و ادرار حیوانات استفاده کردند.

محققان دریافتند که رژیم با محدودیت کالری دارای نتایج متابولیکی بسیار بیشتری نسبت به مقدار چربی موجود در رژیم است. موشهایی که تحت رژیم پرکالری بودند دارای استرس اکسیداتیو بیشتر، اختلالات  بیشتر در متابولیسم چربی، سرکوب گلیکولیز و سرکوب متابولیتهای میکروبهای روده ای در مقایسه با رژیم های کم کالری بودند.

منابع:

Journal of Proteome Research, 2016; 15 (7): 2299 DOI: 10.1021/acs.jproteome.6b00336

www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160629135853.htm